• Welkom bij Travelmania Design. Je kunt ook winkelen en inloggen.
  • image by WebDog

blog Colombia

een nieuw land, een onbekend land

Lima rocks

Drielandenpunt

De laatste dagen Amazonas. Ben veel gaan lopen, regen en hitte volledig ontkennend. Had wel wat, op een gegeven moment wist ik niet meer of ik nu nat van de regen of nat van het transpireren was. Het maakte ook helemaal niets uit. Beide vochtgesteldheden hadden dezelfde temperatuur en een zelfde eigenschap van niet opdrogen. Ben in één dag van Colombia naar Brazilië naar Peru via Brazilië weer terug naar Colombia gelopen waarbij ik een klein stukje per boot moest doen. Klinkt veel indrukwekkende...

Maria, muggen en modder

De meest vreselijke verhalen doen de ronde omtrent het muggenseizoen. Iedereen heeft het er over en ik begon toch een beetje op te zien tegen de nacht gisteren. Twee meisjes lieten mij gisteren hun benen zien, ja zo gaat dat onder reizigers, en inderdaad een slagveld. Kansloos voor iedere schoonheidswedstrijd in de toekomst dacht ik zo. Een gewaarschuwd mens telt voor twee luidt het cliché, ik heb mij grondig ingewreven met Deet factor 50. Wie weet die deet is het overbekende oerwoud gezegde en ...

Jungle Jive

Mijn eerste maaltijd hier aan de Amazone. Ik dacht doe eens stoer en bestelde het enige gerecht van het smoezelige kaartje wat ik niet kende. En ja hoor, wormen of larven, daar wil ik vanaf zijn. Groot, zo’n 10 centimeter maar gelukkig gevuld met kaas. Smaakte helemaal niet verkeerd. Morgenochtend op avontuur. De jungle in, ja ja... Ja, inderdaad dan vraag je jezelf weer af waarom? Toch op een leeftijd gekomen dat je beter zou moeten weten. Maar steeds weer eigenwijs zijn en weer in je eigen ver...

De Amazone

De Amazone, daar ben ik nu verzeild geraakt. In een uithoek, diep in het zuiden van Colombia ligt Leticia. Het is van hier dik 800 kilometer naar de eerstvolgende berijdbare weg. Je kunt hier alleen naar toe vliegen of per boot vanaf Manaus in Brazilië. Maar dan ben je een paar dagen verder. Het is hier een drielandenpunt van Peru, Brazilië en Colombia. Leticia klinkt ook veel lekkerder dan Vaals, vind ik. Een ideale plek voor de narcotica handel die hier dan ook welig tiert. Niet meer zo openli...

Kerken en musea op grote hoogte

Letterlijk en figuurlijk op grote hoogte. Niet alleen ligt Bogota op 2650 meter maar het interieur van de kerken en de kwaliteit van de musea stijgen boven veel uit. Met als absolute hoogtepunt het Museo de Oro. Had altijd gedacht dat de Spanjaarden al het goud hier omgesmolten hadden naar sieraden en versieringen voor het enige ware geloof, hun geloof. Maar hier in dit museum was nog wel het een en ander over. Goed weggestopt door de Indianen blijkbaar. Veel dateerde van ver voor onze jaartelli...

De Bogota Blues

Je hebt soms van die plekken op deze grote wereld (die steeds kleiner wordt) waar het onmiddellijk goed voelt. Voor mij was Bogota zo’n plek. Mijn hotel -door Thomas Pijnenburg gereserveerd en toevallig ook het hotel wat ik op mijn lijstje had staan- ligt in de mooie oude wijk Candelaria. Veel studenten hier wat enorm veel sfeer geeft en de kleine straatjes geven je helemaal geen grote stad gevoel. Ben meteen met Thomas gaan lunchen bij een Peruaan die uitstekende vis had klaar gemaakt. Thomas w...

Pedro de Heredia

Op advies van Tim Buendia nam ik een binnenweg naar mijn bestemming van vandaag Cartagena. Hij had die gravelweg vijf jaar geleden gereden en het was erg mooi, echt dit deel van Colombia ten voeten uit. Veel hobbels en gaten maar zeker te doen. In die vijf jaar is de verkeersdruk echter zodanig toegenomen dat ik weer alleen stofwolken gezien heb. De hobbels en de gaten waren wel gebleven. Het enige heldere moment was de overtocht met de ferry van de Magdalena. Ik kan alttijd enorm genieten van d...

Macondo of Aracataca?

Nu in Aracataca de plaats waar Gabriel Marquès opgroeide bij zijn grootouders en waar Honderd jaar eenzaamheid zich afspeelt. In het boek heet het stadje Macondo en dat is ook overal terug te zien. Noem maar een nering en zet daar Macondo voor of achter en je zult het hier vinden. Alleen het stadje ook echt Macondo gaan noemen wilden de inwoners niet. Het boek gaat eerst en vooral over bananen. Geen bananen in Aracataca echter, tot een 30 kilometer voor de plaats was het ervan vergeven maar hier...

Bob Marley en Dino Bouterse

De tweede dag in Valledupar verliep zowaar als een soort vakantiedag. Eens niet om 4 of 5 uur wakker maar keurig om 8 en na het belabberde ontbijt op zoek naar een ander hotel. Laat er nu een straat verder een geweldig boetiek hotel bestaan voor maar iets meer dan het hostal van afgelopen nacht. Een beetje rondgelopen, een tochtje naar de rivier gemaakt, mijn café van gisteren bezocht, naar wat muziek op het plaza geluisterd en daarna een boek gelezen. Een echte vakantiedag. De kroegbaas, Dario,...

Café Plaza Mayor

De 60 kilometer lange gravelweg van Monpox naar El Paso was simpel werd mij uitgelegd. Gewoon het pontje nemen buiten het stadje en dan één rechte weg tot de gravel veranderd in bitumen. Ja, ja, als ik niet toevallig een andere automobilist op het pontje ontmoet had die ook die kant uit moest en die ik kon volgen had ik er nu nog rondgedwaald. Nu hoefde ik alleen maar de stofwolk te volgen. Maar daardoor weinig gezien van al die mooie armoedige dorpjes. In Valledupar was volgens de Lonely Planet...

Bossche bollen

Vanochtend direct van hotel veranderd. Ofschoon het internet het na mijn ochtendwandeling plotseling weer deed had ik mijn bekomst van dit klooster. Ik vond een mooie andere plek. Bij het inchecken vroeg de oude mijnheer uit welke plaats in Nederland ik kwam. Toen ik Den Bosch antwoordde kon hij even niet op de naam van een scheepsbouwer uit onze stad komen maar zijn vrouw die aangesneld kwam riep van ver al Bossche Bollen van Jan de Groot! Ja, en hun drie kinderen waren in Slikkerveer geboren. ...

Santa Cruz de Monpox

What a day! Soms loopt het gewoon niet op rolletjes. Een auto gehuurd vandaag. Adres via internet opgekregen klopte niet. Uurtje taxi was het gevolg. Toen klopte reservering niet. Bij mij stond ca. 1 miljoen van die dingen waarmee ze hier betalen maar de man achter de balie, het was zijn eerste dag, vond dat het bijna 2 miljoen moest zijn. Een hoop gekrakeel en tenslotte was ik i.p.v. om 8 uur pas om 10 uur onderweg. Wel voor de mooie som van 1 miljoen. ‘Die eerste dag’ maakte het allemaal erg g...

Cartegena de Indias

Tja... het is natuurlijk een museum, gratis te bezichtigen en je krijgt er als extra een leuk Caribisch sfeertje bij. Het is een UNESCO World Heritage Site en dus zijn er een enorm aantal potten muurverf in tientallen kleuren gebruikt om het er allemaal tip top uit te laten zien. De criminaliteit is bewust laag gehouden voor de bezoekers al is dat natuurlijk export artikel nummer één van Colombia. Er schijnen zich honderden hele mooie vrouwen aan te bieden aan de loslopende mannelijke bezoekers,...

Colombia, de eerste dagen

Gearriveerd in Bogota. Vanwege een vroege vlucht vanaf hier naar Medellin een hotel op het airport. Het pakketje met sleutels, bankpasje en een blok chocolade is veilig afgeleverd aan mooie Colombiaanse die mij op stond te wachten in het hotel. Bij vertrek in Amsterdam werd mij dat overhandigd door een paniekerige stewardess van de KLM die uitgevonden had dat ik de enige die dag was die van Nederland naar Colombia vloog. Het behoorde toe aan haar oude, demente schoonmoeder en sukkel van echtgeno...